Rullgennakern är ett fantastiskt segel, kanske är seglet det mest revolutionerande som har hänt under -90 och 00-talen. Intresset för detta nya segel är enormt.
En Code 1 kan likt Code 0, närmast beskrivas som ett mellanting mellan en stor genua och en djup gennaker. En Code 1 är förhållandevis plan i sin design som gör att det går att ta bra höjd, dock inte lika plan som en Code 0 vilken är planast av alla gennakrar. Code 1 är som mest effektiv i skenbar vind från ca. 60° till 125°. Då seglet har lite mer djup/form än Code 0, blir seglet lite bredare i sitt användningsområde. Seglet sys oftast i en nylonduk och skotas enkelt som en genua, fast med en skotpunkt långt akterut på båten.
Förliket är rakt och väl uppsträckt under segling och är anpassat för att kunna rullas vilket underlättar hanteringen av detta stora segel. En vridstyv lina (AT-kabel) är insydd i förliket och kopplas med hjälp av kauser till rullsystemets trumma respektive fallsvirvel. Hela förliket rullas in samtidigt från topp till botten. Seglet hissas i spinnaker/gennakerfallet och lintrumman monteras i förstäven eller i ett stabilt peke. Seldén CX är rätt rullsystem för en Code 1.
Teknisk information för rullgennaker Code 1
Varje rullgennaker CODE 1 som Boding Segel levererar designas unik under ledning av chefsdesigner Magnus Woxén. 4-faldig Volvo Ocean Race jordenrunt seglare och därmed en av Sveriges mest erfarna undanvindsseglare både som segeltrimmer och rorsman. Seglets design är avgörande för rullgennakerns prestanda och hanterbarhet.
RULLSYSTEM: Seldén CX är rätt rullsystem för en Code 1. Läs även mer om rullsystemet i menyn RULLSYSTEM och klicka sedan på GENNAKER-/CODE RULLSYSTEM.
ANVÄNDNING: Lätt- till mellanvind, skenbar vind från ca. 60° till 125°. Väldigt lämpat för båtar med enbart fock/mindre överlappande försegel.
ANTI-TORQUE LINA: Code 1 segel sys med en 8-11mm vridstyv lina i förliket, för att seglet ska kunna rullas lätt och säkert.
HALS- & FALLHORN TIMBLES: Den vridstyva anti-torque linan fästs i metallkauser, som gör att momentet på rullen utnyttjas optimalt.
NYLONDUK VS LAMINATDUK: För de flesta båtägarna är en kraftig nylonduk mest intressant. Rullgennakern får då ett bredare vindregister och blir mer undanvindsbetonad. För racing (eller Code 0), så används även en tunn speciell CODE 0 laminatduk.
TILLVAL: För maximalt enkel hantering av manöverlinan finns som tillbehör ett öppningsbart ledbeslag för att leda linan utefter mantåget samt ett fiolblock med dubbla linlås för låsning av linan. Du handlar alltid märkes tillbehör (block, skot, fall) till rabatterat pris i samband med kör av nytt segel.