Nya generationenens laminatduk. Valfri fiber läggs unikt för varje segel längs en kurva från horn till horn. Alla dukens komponenter (fiber, film, scrim, taft) kan bestämmas unikt för varje segel. Resultatet är mycket formstabila & lätta segel som är snälla att hantera och har lång livslängd. Bättre duk finns inte för aktiv nöjessegling och kappsegling.
Böjda fibrer
Fibrerna i dukens kärna kan lamineras böjda, längs olika banor i seglet. Fibern kan då mer precist placeras så att den sammanfaller med hur krafterna ligger i seglet. Vi kan även öka fibertätheten i olika delar av seglet, där belastningarna är som störst.
VAL AV FIBER – G2 MEMBRANEDUKENS VIKTIGASTE PARAMETER
Genom att fibern vid tillverkningen kan lamineras böjd längs en kurva kan vi mer exakt få fibern att följa de verkliga lastriktningarna i seglet. Fibern används därmed mer effektivt, där det är mer krafter läggs tätare med fibrer, där krafter är mindre läggs tunnare med fibrer. Varje segel/båtägare kan fritt välja fiber, som motsvarar önskemål (prestation/färg) för tänkt användningsområde. Vitt, gult och/eller svart. Vit Polyesterfiber som lämpar sig bäst för små båtar.
Större båtar bör överväga en starkare/stummare fiber än Polyester. Fiber kolfiber & Twaron/Technora black är lättast/stummast om kappsegling är fokus, Spectra/Dyneema-fiberfamiljen är fantastiska fiber om du vill ha stumma lätta segel traditionellt vita.
TAFT – VÄVD, FILMESS ELLER MULTIFILAMENT
För extrem racing så har ofta taft slopats. Taften bidrar ej med styrka. Taft är dukens yttersta skyddsskikt, som kan placeras på bara ena eller dukens båda sidor. För att ge duken ökad livslängd. De enda negativa aspekterna med taft är att den ger seglet ökad vikt och så kostar taft pengar. Nu finns sedan 2017 en ny multifilament taft (traditionellt har taft varit vävd) som väger knappt en tredjedel av vikten för traditionell taft. Som gör denna väldigt lämplig för racing segel.
Även Filmless taffeta finns som val. Här har duken en stabil taft på båda sidor men ingen mylarfilm innuti. Blir lätt och slitstarkt.
SEGELDESIGN – ÄNNU VIKTIGARE VID DESIGN AV G2 MEMBRANE SEGEL
Bodings internationella design team jobbar i ledande designprogram och maskinell utrustning för att perfekt överföra datadesign till seglets verkliga vingform. G2 Membranesegel från Boding Segel har presterat över lång tid med pallplaceringar, klassegrar och Line Honor i klassiska regattor runt om i Norden som t.ex Åf Offshore Race, Faerder Race, Tjörn Runt, Lidingö Runt,
SeaPilot2Star m.fl. Men merparten som köper G2 Membrane väljer duken för att njuta perfekt segling och enkel hantering på semestern.
Lattor
Storsegel ges ofta en modern effektiv akterrunda som bärs av 4-6 horisontella lattor. Vi rekommenderar oftast en konstruktion med 2 fullattor och ytterligare 2-3 lattor som täcker halva seglets bredd. Med fullattor i främst övre delen av seglet kan seglet ges en effektiv akterunda. Akterrundan är extra värdefull segelyta eftersom vinden är minst störd högt upp och långt akter om masten.
Fullattor kan även göras i seglets nedre del. Fullattor stabiliserar seglet, det böljar istället för att fladdra i slagen, vilket motverkar slitage och ökar seglets livslängd. Samt på större segel är det ur hanteringssynpunkt ibland fördelaktigt att göra alla lattor genomgående.
Vid fullattorna, beroende på segel storlek, erbjuder vi som tillval olika typer av fullattebeslag samt lågfriktionsvagnar. Detta för att underlätta hissning och rivning av segel.
Rev
Det ingår 1 rev som standard, med kraftiga förstärkningar, ringar & revsejsningar. Som tillval finns rev 2 och rev 3.
I halshornet gör vi hängande revringar vilka går enkelt och snabbt att haka på revkroken. Om Single Line Reefbom finns anpassas rev för sådan bom/revning. Som tillval finns även att få block sydda vid rev.
Bom
Bomlik gör vi antingen lösfotat eller med traditionellt rep som träs i bommen. Lösfotat bomlik ökar trimbarheten och väljs numera av de flesta seglare.
Trim
Cunningham, tell-tales och kontrastband ingår.
Även trimlina i akterliket är standard och har separat lås vid varje rev. På lösfotade storsegel sätter vi trimlina även i underliket. Overhead leechline finns som tillval, för att kunna kontrollera akterlikets trimlina framme vid masten istället (på större segel där bom är lång och sitter högt och där det kan vara svårt att komma åt justering av trimlinan från akterliket.
Klassmärke och segelnummer samt övrigt
Klassmärke och segelnummer är standard.
Säck ingår och som tillval finns lång säck för att förvara segel rullat i underlikets längd.