G2 Membrane

Nya generationenens laminatduk. Valfri fiber läggs unikt för varje segel längs en kurva från horn till horn. Alla dukens komponenter (fiber, film, scrim, taft) kan bestämmas unikt för varje segel. Resultatet är mycket formstabila & lätta segel som är snälla att hantera och har lång livslängd. Bättre duk finns inte för aktiv nöjessegling och kappsegling.

VAL AV FIBER – G2 MEMBRANEDUKENS VIKTIGASTE PARAMETER

Genom att fibern vid tillverkningen kan lamineras böjd längs en kurva kan vi mer exakt få fibern att följa de verkliga lastriktningarna i seglet. Fibern används därmed mer effektivt, det behövs färre fibrer för att göra samma jobb (vi spar vikt). Varje segel/båtägare kan fritt välja fiber, som motsvarar önskemål (prestation/färg) för tänkt användningsområde. Vitt, gult och/eller svart. Vit Polyesterfiber som lämpar sig bäst för små båtar.
Större båtar bör överväga en starkare/stummare fiber än Polyester. Fiber kolfiber & Twaron/Technora black är lättast/stummast om kappsegling är fokus, Spectra/Dyneema-fiberfamiljen är fantastiska fiber om du vill ha stumma lätta segel traditionellt vita. 

SEGELDESIGN – ÄNNU VIKTIGARE VID DESIGN AV G2 MEMBRANE SEGEL

Bodings internationella design team jobbar i ledande designprogram och maskinell utrustning för att perfekt överföra datadesign till seglets verkliga vingform. G2 Membranesegel från Boding Segel har presterat över lång tid med pallplaceringar, klassegrar och Line Honor i klassiska regattor runt om i Norden som t.ex Åf Offshore Race, Faerder Race, Tjörn Runt, Lidingö Runt,
SeaPilot2Star m.fl. Men merparten som köper G2 Membrane väljer duken för att njuta perfekt segling och enkel hantering på semestern.

TAFT – VÄVD, FILMESS ELLER MULTIFILAMENT

För extrem racing så har ofta taft slopats. Taften bidrar ej med styrka. Taft är dukens yttersta skyddsskikt, som kan placeras på bara ena eller dukens båda sidor. För att ge duken ökad livslängd. De enda negativa aspekterna med taft är att den ger seglet ökad vikt och så kostar taft pengar. Nu finns sedan 2017 en ny multifilament taft (traditionellt har taft varit vävd) som väger knappt en tredjedel av vikten för traditionell taft. Som gör denna väldigt lämplig för racing segel.
Även Filmless taffeta finns som val. Här har duken en stabil taft på båda sidor men ingen mylarfilm innuti. Blir lätt och slitstarkt.

DETALJER – HUR VI BESTYCKAR DIN G2 MEMBRANE RULLGENUA

Bukkompensator

Liksom för rullgenuer i dacron- och vanlig laminatduk, så bör en G2 Membrane rullgenua som ska användas delvis inrullad ha bukkompensator. Parallellt med förliket sys flera rader smala kanaler med foam i fallande längder. De hjälper seglet att få planare form vid segling med delvis inrullat segel. Kanalerna med foam påverkar seglet relativt lite vid fullt utrullat segel, samtidigt som det ger en effektiv bukkompensering när seglet används delvis inrullat.

Revförstärkningar

Vi gör extra långa förstärkningar från fallhorn längs akterlik samt från halshorn längs underlik. De gör seglet förstärkt där det blir stora påfrestningar vid segling med delvis inrullat segel.

Trim

Markeringar längs underlik som referenspunkter vid revning. Telltales på tre nivåer.
Trimlina i akter- och underlik. Kontrastband som hjälper att se seglets form.

UV-SKYDD

En rullgenua måste UV-skyddas. Med fastsytt UV-skydd och/eller rullgenuakapell. Kappseglare bör avstå fastsytt UV-skydd (spara vikt) och bara ha kapell, som då måste hissas varje dag, även under semestern. Boding Segels rullgenuakapell finns i nya väven WeatherMax 80.
Lättare, smidigare & starkare, en optimal väv för enkel hantering och lång livslängd. Nöjesseglare som väljer fastsytt UV-skydd rekommenderas att komplettera med ett rullgenuakapell helger/veckor under säsongen när båten inte används, det håller seglet fräschare över tid.

 

Fråga om just din båt

  • Exempel på beställningstext: “Jag har Furlex rullsystem och skulle vilja ha UV-skydd.”
  • Dra filer hit eller
    Max filstorlek: 50 MB.
    • Du kan enkelt ladda ner våra måttguider här och komplettera din förfrågan för ett exaktare pris.
    • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

     
    MENY