Dacron Crosscut

Dacronduk (polyesterväv) tål stora påfrestningar under många år. Duken är oöm och slitstark. Dukvikt och finish väljs noga utifrån båt och ändamål. Vi använder dacrondukar från Dimension Polyant, Contender, och Bainbridge.

Skärning

Crosscut. Våder ligger vinkelrät mot akterliket. Det är den mest effektiva skärningen för dacronduk. När storseglet skärs crosscut skapas bästa möjliga prestanda och lång livslängd för vävda dukar.

Lattor

Vi rekommenderar fullattor i storsegel. Med hjälp av fullattor kan seglet designas med större akterrunda. Akterrundan är extra värdefull segelyta eftersom vinden är minst störd högt upp och långt akter om masten. Fullattor stabiliserar seglet, det böljar istället för att fladdra i slagen, vilket motverkar slitage och ökar seglets livslängd. Oftast räcker två fullattor för att uppnå önskade ”fullatteegenskaper”, men ur hanteringssynpunkt är det ibland fördelaktigt att göra alla 4-5 lattor genomgående, speciellt på större storsegel (pristillägg om fler än 2 fullattor).

Rev

Det är standard med ett snabbrev. I halshornet gör vi hängande revringar vilka går enkelt och snabbt att haka på revkroken (gäller ej mindre båtar) (pristillägg om block skall ersätta ringar vid rev).

Bom

Bomlik gör vi antingen lösfotat eller med traditionellt rep som träs i bommen. Lösfotat bomlik ökar trimbarheten och väljs oftast av kappseglare och aktiva cruisingseglare.

Trim

Tell-tales och trimlina i akterliket är standard. Trimlina i akterliket har separat lås vid varje rev. På lösfotade storsegel sätter vi trimlina även i underliket. Kontrastränder finns som tillval mot pristillägg.

Klassmärke och segelnummer

Klassmärke och segelnummer är standard.

 

Fråga om just din båt

  • Exempel på beställningstext: “Jag har en Benns-rigg och skulle vilja ha UV-skydd.”
  • Drop files here or
  • Du kan enkelt ladda ner våra måttguider här och komplettera din förfrågan för ett exaktare pris.
 
MENY