Cruisinglaminat Triradial

Cruisinglaminatduk (laminatduk för nöjessegling) är ett fantastiskt material för segling i Norden och norra Europa. Jämfört med traditionella segel i vävd dacronduk så får segel i cruisinglaminatduk en mer perfekt form, med hanterbarhet och livslängd bibehållen.

Material

Boding Segel använder cruisinglaminatduk i 4-5 skikt med dubbel taft. Det ger högre formbeständighet och längre livslängd. Olika båtar/segel ställer olika krav, rullgenuor gör vi i DCX UVM duk från duktillverkare Dimension Polyant eller CDX Pro duk från Contender Sailcloth. De är marknadens två ledande kvalitéter av cruisinglaminatduk. Dukarna har en X-ply scrim i kärnan som ger extra formstabilitet.

Skärning

Triradial skärning. Panelerna riktas så att fibrerna sammanfaller med dragriktningen i seglets alla delar, vilket minimerar töjningen.

Design

Boding Segels designteam utvecklar ständigt seglets design/form. Med samlad erfarenhet från segeldesigners från Frankrike, England, Kanada och Sverige – så är Boding Segel bland de segelmakerier som förmodligen lägger ner mest resurser på att utveckla sig. Varje Boding Segel designas unikt, där vi tar hänsyn till varje båtägares unika förutsättningar.

Lattor

Storsegel ges ofta en modern effektiv akterrunda som bärs av 4-6 horisontella lattor. Vi rekommenderar oftast en konstruktion med 2 fullattor och ytterligare 2-3 lattor som täcker halva seglets bredd. Med fullattor i främst övre delen av seglet kan seglet ges en effektiv akterunda. Akterrundan är extra värdefull segelyta eftersom vinden är minst störd högt upp och långt akter om masten.
Fullattor kan även göras i seglets nedre del. Fullattor stabiliserar seglet, det böljar istället för att fladdra i slagen, vilket motverkar slitage och ökar seglets livslängd. Samt på större segel är det ur hanteringssynpunkt ibland fördelaktigt att göra alla lattor genomgående.
Vid fullattorna, beroende på segel storlek, erbjuder vi som tillval olika typer av fullattebeslag samt lågfriktionsvagnar. Detta för att underlätta hissning och rivning av segel.

Rev

Det ingår 1 rev som standard, med kraftiga förstärkningar, ringar & revsejsningar. Som tillval finns rev 2 och rev 3.
I halshornet gör vi hängande revringar vilka går enkelt och snabbt att haka på revkroken. Om Single Line Reefbom finns anpassas rev för sådan bom/revning. Som tillval finns även att få block sydda vid rev.

Bom

Bomlik gör vi antingen lösfotat eller med traditionellt rep som träs i bommen. Lösfotat bomlik ökar trimbarheten och väljs numera av de flesta seglare.

Trim

Cunningham, tell-tales och kontrastband ingår.
Även trimlina i akterliket är standard och har separat lås vid varje rev. På lösfotade storsegel sätter vi trimlina även i underliket. Overhead leechline finns som tillval, för att kunna kontrollera akterlikets trimlina framme vid masten istället (på större segel där bom är lång och sitter högt och där det kan vara svårt att komma åt justering av trimlinan från akterliket.

Klassmärke och segelnummer samt övrigt

Klassmärke och segelnummer är standard.
Säck ingår och som tillval finns lång säck för att förvara segel rullat i underlikets längd.

 

Fråga om just din båt

  • Exempel på beställningstext: “Jag har Furlex rullsystem och skulle vilja ha UV-skydd.”
  • Dra filer hit eller
    Max filstorlek: 50 MB.
    • Du kan enkelt ladda ner våra måttguider här och komplettera din förfrågan för ett exaktare pris.
    • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

     
    MENY